top of page

Historie

In 1998 is de band Last Minute opgericht door de broers Asaf en David de Keijzer en Jesse Jonker. Jesse is opgegroeid in dezelfde omgeving als Asaf en David en is altijd een zeer goede vriend geweest van jongs af aan.

Van huis uit hebben Asaf, Jesse en David als tienerjongens gezamenlijk veel muziek gemaakt in huiselijke kring. Na de zondagse samenkomst werd vaak thuis gezongen en gespeeld. Jesse speelde orgel, de anderen snaarinstrumenten als gitaar, viool, mandoline of mondharmonica. De familie zong uit volle borst mee.

Vanaf 1988 hebben Asaf en David met hun twee neven Mattanja en Gideon in't Veld en nog enkele vrienden gespeeld in de formatie "The Brothers". Ook Jesse was één van deze vrienden. Met "The Brothers" zijn de muzikanten zeer veel op pad geweest in Nederland, maar ook in heel Europa en de VS.

Toen de Bluegrassband "The Brothers" in 1997 stopte zijn Asaf, Jesse en David "Last Minute" gestart. Kort daarna is Edwin Koning bij de groep gekomen. Edwin is een gedreven gitarist en was enthousiast geworden door de pure wijze van de akoestische muziek die de band speelt.

De naam Last Minute is afgeleid van één van de nummers die Last Minute speelt: Three man on a mountain. Dit nummer vertelt het verhaal van drie mannen op het kruis, waarvan de Here Jezus de man was in het midden. Eén van de mannen geeft in de laatste minuut voor zijn sterven zijn leven aan Jezus. Hierdoor ontvangt hij eeuwig leven met Jezus. Dit verhaal laat zien hoe groot de liefde van God is en toont tevens hoe belangrijk het is dat je gelooft in Jezus, de zoon van God.

De groep heeft zeer veel meegewerkt in kerkdiensten, maar geeft ook avondvullende concerten. Deze optredens vinden plaats in het hele land en de laatste jaren ook in Duitsland en Zwitserland.

Door de jaren heen is met verschillende vrienden en muzikanten samen gespeeld waaronder Wiebe Bosma (gitaar) en Arie-Jan de Regt (banjo).

Naast het spelen van bluegrass-music heeft de band ook een uitgebreid repertoire op het gebied van Israëlische volksmuziek. Daardoor wordt de groep regelmatig gevraagd om muzikale invulling te geven in speciale diensten die 'Israël' als thema hebben. De verschillende instrumenten, maar ook de meerstemmige samenzang lenen zich hier heel goed voor. Het maken van deze muziek leidt tot een prachtig geheel waarin het geloof in Jezus en de hoop die de Bijbel geeft centraal staat.

bottom of page